tiistai 23. heinäkuuta 2013

HANKO

Kohta on kesälomakin ohi ja on aika palata kotiin.

Saavumme kotisatamaan Vuosaaren Venekerholle lauantaina 27.7.2013 klo 15.00

Tervetuloa moikkaamaan!


Det har blivit SB hamnar

Vägen går hemåt

Efter Käringsund har det blivit några SB (sjöbjörnarna) hamnar.
Till första tog vi Storogskär som ligger i Ålands skärgård. Vi kunde segla hela vägen från Käringsund hit. Vi var framme vid femtiden. Vi tog fast först vid östra bryggan, men det blåste och var kallt.

Bryggan i viken på Storogskär

Vi flyttade senare på kvällen in i den lilla skyddade viken med brygga, där var det lugnt och
skönt att ligga.
Följande dag tog vi det bara lugnt, ströva lite omkring på ön, bada bastu och åt stekta abborrar som Ida och Mika hade varit och fiskat med metspö.

Härlig vy från Storogskär
Nästa morgon tog vi och segla ca 6 knop med bara genuan till Österskär. Österskär ligger i Korppo skärgård. Har finns det en hel splitter ny brygga. Vi var bara 4 båtar här, vinden kom lite opassligt på bryggan.

Österskär

Ånsören skyddade vik
Följande morgon tog vi och satt nosen mot Ånsören, som ligger bredvid Björkö.
Här är viken skyddad från alla vindar så här är det bra att vara. Här var också från vår egen båtklubb Minna och Markku, som vi virade kvällen med.
Följande dag var en dagen efter, för vissa av oss. Ida hitta lek kompisar på bryggan, jag läste en bok och Mika var och fiska abborrar.

Ett eget ställe att diska på med varmvatten och allt

Ida hade varit ute och ro lite
Vi bestämde oss för att stanna ännu nästa dag här, för det var lovat hård nordvästlig vind 13-15 m/s.
På morgonen mellan regnskurarna var vi ute och gick lite på ön, sedan bakade vi semlor och stekte abborrarna.

Det var blåsigt på skärgårds havet



Kifskär östra brygga
Vid 7-tiden på lördag morgon starta vi mot Kifskär. Vi kunde segla med god fart med bara genua. Framme vid Kifskär var vi vid ½ dagen. Före kvällen var bryggorna räden rätt fullsatta.
Vi badade bastu och åt. Det var än rätt blåsig dag, med kall vind.
Vi bestämde oss för att stanna en natt till, och bara ta det lugnt.

Soligt men blåsigt

Nog skall det ju badas från bastun, fast 10 grader kallare vatten en vi vant oss vid

Här blockas det undan Atlanten fiske grejer

Måndag morgon starta vi vid ½ 8 mot Hangö. Hade god fart på, tog lite under 3 timmar.
Här stannar vi väl en natt, handlar färskvaror, laddar batterierna fulla osv.

Ida hitta genast en ”gammal” kompis, här i Hangö, en flicka hon träffa några hamnar tidigare

på en SB ö.

lauantai 13. heinäkuuta 2013

På solsidan av Åland

På solsidan av Åland

Käringsund båthus

nu får du gissa var vi är......

Jo, vi är på Eckerö och Kärigsund, detta känns som hemma. Och detta därför att min släkt ena sidan är härifrån.

Vi flagga med länder var vi varit

Några saker skiljer sig här i norden på brygg kulturen, människorna är inte lika öppna,
man hälsar inte lika lätt på vilt främmande människor o växlar några ord.

Tyvärr märker man här på Åland att det är rätt många Finska båtar som inte har
hissat Ålands gästflagga. Farför inte? Det är lite synd.

Men skönt är det att sitta på deck och njuta av sommar kvällarna.
Vi har varit 4 nätter här i Käringsund, och imorgon bär det av till en av SB hamnarna.
Nu tar vi det lungt, kortare dags etapper och sen njuter vi på någon ö.

Vi var o gästa mormor i Storby

Käringsund gästhamn

Vårt båthus

Tår i det Ålenska gräset. Härligt!

keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Stockholm



Stockholm

Vi kom in via den tjusiga Strömma kanal

Strömma kanal

Wasahamnen

Som sagt vi var mitt i stan
 
På söndag eftermiddag seglade vi in i centrala Stockholm. Vi fick plats i Wasahamnen som ligger på Djurgården, riktigt bredvid Gröna Lund, Skansen mm.

Vädret var varmt och soligt, fick höra senare att Stockholms första riktigt varma sommardag.

Vi hade knappa timmen varit iland, så dyker Inger, Linnea (s/y Victory) och några goda vänner till Inger och Ingvar (som seglade några veckor med Victory i Karibien) upp på bryggan.
Det blev några öl och allmänt snack och uppdatering av vår resa.

På kvällen var vi bjudna hem till Inger, Ingvar o Linnea på middag, det var en jätte trevlig kväll, med uppdatering av minnen vi upplevat tillsammans, och så berättade vi om vår hem seglats, för det har ännu s/y Victory framför sig något år.

Följande dag sov vi länge, och sedan blev det Gröna Lund med barnen för hela slanten.

Ida o Linnea i bläckfisken

Det är spännande

Linnea o Ingvar vann choklad

Här någonstans är jag, Ida, Inger o Linnea
 
På tisdagen handlade vi färska mat varor, och sedan blev det strövande på stan med Ingvar och Linnea. Inger måste tyvärr jobba, vad är det?

Åt lunch på stan

Det var några trevliga varma dagar vi fick i Stockholm, och det var jätte kul att träffa s/y Victory igen, och hoppas på att vi snart ses igen.

Tack Inger, Ingvar o Linnea!

Flickorna tar farväl

Seglatsen går mot Åland



Seglatsen går mot Åland

Vi startade på torsdag förmiddag från Danska Gerdser.
Det var svag vid, svagare än väderleks prognos sa. Så det blev att gå för motor, och det gjorde vi hela dygnet.
På fredag morgon när vi var i höjd med Simrishamn börja vinden mojna till, det blev en härlig seglings dag med solsken och rätt varmt väder.
Sådana här borde vindarna och seglats dagarna ha varit under hela resan, som vi hade på fredag.
De har lovat sydvästliga till västliga vindar nu i några dagar, så vi passar på att segla så långt mot
Åland vi hinner med dessa vindar.
Söndag-måndag enligt prognoserna borde vinden vända och bli motvind för oss i ett dygn, och sedan igen bra vindar.
Om det blir så tar vi och pausar för ett dygn, för nu orkar vi inte mera stuva på i motvind och dåligt väder.

Vi hissade segel också

Vi råkade förstås vara vid Kalmar sunds smalaste ställe mitt på natten, lite spännande alltid när man skall ta sig från en blinkande boj till den nästa, men tur var e sommarnätterna hit norrut ljusa

I farvattnet mellan Utklippan och Simrishamn, hade vi VHF kontakt (kunde se varan på avstånd) med en kompis båt från Finland som var på sin sommarsemester.

Vi hade först också tänk ta lite av Tysklands kust, och träffa en kompisbåt där, men man börjar vara så mättad av alla nya platser redan vid detta lag, att vi tog och lämna Tyska kusten till ett annat år, när man igen orkar med nya platser.

Det har vi för vår del konstaterat, att efter Azorerna är man redan så på hemväg och faktiskt mättad med allt nytt man sätt, så man vill snabbt hemåt till bekanta vatten.
Så man skall nog göra så att när man startar söderut, gör det med tid och ta då städer och platser och undersök dem, på hemresan blir det inte av.

Idag lördag har det varit både segling i ljuv sommarvind och motorgång.
På förmiddagen var vi redan norr om Öland, men var är alla segelbåtar? Det är hög säsong, men till havs ser man inte precis till någon.

Vi fick ett trevligt sms idag från våra svenska vänner vi lärde känna i Karibien. De tog upp båten på St Lucia, flög hem i april och flyger tillbaka i november o seglar en säsong till i det varma.
Men som sakt de bor i Stockholm och följt oss på bloggen var vi seglar, och idag kom det inbjudan att komma till Stockholm.
Så nu skall vi segla in i S:holms centrum och det skall bli väldigt roligt att träffas igen.
Men Stockholms besöket blir en helt skild historia.
Tillbaka till nuet.

Här sitter jag ute i sittbrunnen och har vakt, klo är 21 på kvällen och solen skiner ännu härligt över havet och lägger en fin skimrande brygga över vattnet.
Det ända som just nu stör den fina helheten är motorljudet, jo ingen vind, så vi skuffar på för motor.

Sol nedgång på Östersjön

Strömma kanal
Vi seglar in i Stockholm


Dagarna i Stockholm i en annan uppdatering.

Efter 2 nätter mitt i Stockholm kastade vi loss på sen eftermiddagen på tisdagen och satt kurs mot Eckerö. Vi skulle nog ha kunnat stanna längre i den soliga staden, men det var lovat igen to-fre nordlig hård vind.
Så vi ville komma till Åland före de nordliga vindarna.
De första timmarna kunde segla ut med Silja Line, Viking Line, Tallink, Birka mm., sedan tog vinden slut och vi fick igen en gång gå för motor ända till Eckerö, för i slutet var det mot vind.

Vi kom fram till Käringsund vid 9 tiden, just lagom innan den hårda nordliga vinden tog i.
Nu är vi här, tillbaka i Finland och det känns rätt bra.

torstai 4. heinäkuuta 2013

ITÄMERI







ITÄMERI

Tanskan eteläkärki, Gedser

Vihdoin itämerellä. Paljon on tapahtunut ennen tätä.

Hortasta, Faialin saarelta Azoreilla, siirryimme yöpurjehduksella toiselle Azoreiden saareille, Terceiralle. Tulimme aamulla puoli kahdeksan aikaan satama-altaaseen ja odottelimme satamakonttorin aukeamista ja paikan saamista odotuslaiturissa.
Konttori aukesi kahdeksalta ja muodollisuudet sekä vene laituriin. Hyvä aamiainen veneessä ja moikkaamaan tuttujamme, ruotsalaista Cu@Sea-venettä. 
Vene ei ollut vedessä vaan nostettuna. He lähtivät päivää aikaisemmin kuin me ja heidän piti mennä suoraan Espanjan La Corunaan. Reitti ohittaa Terceiran saaren. Saaren edustalla on saari ja sen vieressä isot kalliot. He ajoivat näihin kallioihin keskellä yötä pimeässä 6 solmun vauhtia ja vene kärsi pahoin. Keulasta alkoi vuotaa vettä ja he suuntasivat Terceiran satamaa kohti. He saivat hälytettyä myös nosturin yöllä ja vene nostettiin heti vedestä heidän saavuttuaan. Nyt vene korjataan saarella ja kotiin purjehdus tapahtuu vasta ensi kesänä. Perhe on jo lentänyt kotiin.

Hortassa ollessamme moni vene oli aikeissa suunnata ensin suoraan Englantiin mutta nähtyään ennusteita moni päätti mennä La Corunaan Espanjaan ja nousta sieltä Ranskaan tai Englantiin. Norjalaiset tuttumme  All Linn ja Promise tekivät myös näin. He ovat ilmeisesti vieläkin siellä odottamassa sopivaa keliä Biskajan ylitykselle tai ovat tällä hetkellä Biskajalla. Kerran he jo lähtivät ylittämään mutta 10 mailin jälkeen kääntyivät takaisin liian kovan aallokon ja tuulen takia.

Olimme pari päivää Terceiralla. Saari on suurempi kuin Faial ja kaupunki suurempi kuin Horta. Kävelimme kaupunkia ristiin rastiin ja kukkulalle kaupungin laidalla.
Vierasveneitä ei ollut montaa. Satama on hyvä ja suojainen.
Ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka.
Moni vene tulee Hortaan ja lähtee suoraan Hortasta ja jättää muut saaret väliin.
Hortan satama on tungokseen saakka täysi ja vilkas kun Terceiran satamassa on tilaa ja rauhaa.

Lähdimme Sassy Ladyn kanssa samaan aikaan kohti Englantia. Sassy Lady suuntasi Irlantiin, joten muutaman tunnin päästä lähdöstä emme nähneet heitä enää ja vuorokauden sisällä reittimme olivat erkaantuneet niin paljon että olimme VHF:n kantaman ulkopuolella. Lähetimme toisillemme sijaintitiedot päivittäin tekstiviestinä satelliittipuhelimella.
Koko matkan aikana emme nähneet muita veneitä.

Kalastimme pari ensimmäistä päivää ja saimme kaksi tonnikalaa. Neljän kalansyöntipäivän jälkeen veneen miehistön kalakiintiö oli täynnä, joten emme kalastaneet loppumatkan aikana.
Tosin tuuli ja aallokko oli sellaista, että kannelle oli kylmä ja keinuvaa.

Matkan aikana saimme kylmää ilmaa, vesisadetta, kovaa tuulta ja isoa aallokkoa.
Matalapainerintamia tuli parista eri suunnasta samaan aikaan. Otimme joka päivä säätiedot ja ennusteet satelliittipuhelimella, joten osasimme varautua siihen mitä oli tulossa. Alueet olivat  niin suuria, että ei niitä karkuun päässyt. Onneksi kaikki kovat tuulet ja aallot tulivat takaa. Ei ollut kuin vähän kivaa. Meillä oli koko ajan reivattu iso ja reivattu genua. Muutama neliö kummassakin auki.

Pappakuomu oli päällä koko matkan. Hieno keksintö. Ei tarvinnut sadevaatteita eikä pukea paljoa päälle kun meni ulos. Purjeiden säätö ja reivaus voidaan tehdä niin, että pappakuomu on paikallaan.

8 vrk                        1209 mailia
heikoin vuorokausi 144 mailia
paras 169 mailia

Jo ennen lähtöä suomesta oli tiedossa, että Azorit-Englanti tulee olemaan epämukavin ylitys ja näin olikin. Varsinkaan perhemiehistölle se ei ole kivaa.
Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt tavalla tai toiselle saada kaverit purjehtimaan vene Englantiin ja perhe olisi voinut lentää Englantiin odottamaan ja pitämään kaupunkilomaa.
No, nyt se on tehty ja vene ja miehistö kesti hyvin.

Englantissa ensimmäinen satama oli Falmouth, jossa olimme pari yötä. Kiva pieni rannikkokaupunki, jossa paljon englantilaisia turisteja. Fish and chips.

Falmoutista siirryimme yöpurjehduksena Southamptoniin. Siellä kolme yötä ja tarkoitus oli lähteä sieltä suoraan Helgolandiin mutta kun lähdimme satamasta, ei autopilotti toiminut.
Edessä oli kolmen vuorokauden purjehdus ja olisi ollut erittäin raskasta ohjata kaksistaan koko matka. Pysähdyimme Portsmouthiin Gosportin satamaan korjamaan vikaa. Ensin ei tiennyt missä vika. Epäilin keskusyksikköä ja irroitin sen ja vein paikalliseen pajaan joka lähetti sen Raymarinelle. Heidän testatessaan sitä, kokeilin työntövarren moottorin toimivuutta yhdistäen johdot suoraan akkuun. Moottori ei toiminut. Moottori auki ja hiilet olivat jumissa. Moottorin ja hiilien viilailua ja putsausta ja paikalleen ja... Kas, moottori toimi. Sain myös keskusyksikön takaisin ja testauksessa siitä ei löytynyt mitään vikaa. Keskusyksikkö paikalleen ja johdot kiinni.
Valmista.

Näin se usein on. Vika ei ole suuri mutta kun ei tiedä missä se on. Kestää aikansa paikallistaa vika.
Korjaaminenkaan ei olo vaikeaa kun tietää miten se tehdään.
Nyt korjaus ei vaatinut uusia osia. Uudet osat olisivat ehkä muutaman euron.

Paikallinen Raymarinen edustaja ehdotti, että tilataan uusi keskusyksikkö ja näyttö 1800 euroa. Halusin kuitenkin, että vanha testataan ensin Raymarinella ja hyvä niin.

Marine Superstorella on kauppa Portsmouthissa ja heillä koko autopilottipaketti maksaa 2800 euroa ja se on halpa hinta suomen hintaan verrattuna. Jos ei olisi saanut korjattua olisi edessä ollut uuden hankinta ja asennus. Nyt sekin raha voidaan käyttää muuhun veneen varustukseen.

Seuraavana aamuna pääsimme lähtemään kohti Helgolandia.

Matka Helgolandiin meni hyvin. Purjehdimme lähes koko matkan. Etelä-Hollannin edustalla saimme yhden kovan matalan suoraan edestä, jolloin ajoimme koneella muutaman tunnin vastatuuleen ja vasta-aaltoon.

Helgoland, mukiin menevän purjehtijan paratiisi.

Saarella ei oli paljon muuta kuin monta monta viinakauppaa. Jokaisessa toistaan halvempaa ja isompia pulloja.
Saari on verovapaa alue ja siellä on muitakin verovapaita tuotteita myytävänä.
Niissä hintaero muualle ei ollut kovinkaan suuri.
Whisky 5 euroa litra. Tosin voi olla, että sitä voi käyttää lähinnä Irishcoffeen mutta kyljessä luki Claymore Scotch Whisky.
Oli siellä hienoja Single Malt Whiskejäkin vähän isommalla hintalapulla mutta niistä en ymmärrä.
Olut 8,95 euroa koppa.
Tulimme saarelle iltapäivällä viiden aikoihin ja kävimme pienellä kävelyllä katsomassa kaupunkia. Ei ollut paljoa nähtävää. Taxfree kauppoja vieri vieressä.
Olo oli kuin ruotsin laivan kaupassa erotuksella, että täällä oli halpaa.

Seuraavana aamuna lähdimme aamulla veneen tankkauksen jälkeen kohti Brunsbuttelia noin 50 mailin päähän. Diesel maksoi 1,07 euroa/litra. Ajoitimme lähdön niin, että tulimme Elben suulle nousuveden alettua. Tämä kannatti koska pääsimme purjehtimaan koko Elben matkan myötävirrassa 9-10 solmun vauhtia kanavan suulle.

Sulusta läpi ja viereiseen satamaan kylkiparkkiin kolmanneksi veneeksi. Saimme myöhemmin illalla viereemme vielä veneen neljänneksi.
Hyvä halpa satama. Hyvät ja siistit suihkut, sähkö sisältyvät. Satamamaksu 10 euroa.

Seuraavana aamuna ajoimme koneella Kielin kanavan läpi ja tulimme Holtenaun sululle viiden aikoihin iltapäivällä. Sulusta ulos ennen kuutta ja kohti Christianöötä Bornholmin edustalla.
Otimme sulussa sääennusteet ja näytti siltä, että kevyessä tuulessa purjehdimme tai ajamme koneella koko matkan. Kielissä aurinko paistoi ja oli kevyt tuuli. Matkan aikana tuuli kääntyi yllätys yllätys, vastaiseksi ja voimistui. Yöllä purjeet sisään ja koneella taas vastatuuleen ja vasta-aallokkoon 2-3 solmun vauhtia. Ei ihan ennuste täsmännyt.

Vene hyppi ylöa alas ja ensin ajattelin, että mennään Rödbyn satamaan tanskan puolella odottamaan.
Jatkoin kuitenkin matkaa ( Kata ja Ida nukkuivat). Tanskan eteläkärjen jälkeen reitti kääntyy enemmän pohjoiseen ja silloin olisimme päässeet purjehtimaan 60 asteen kulmassa. Aallokko oli kuitenkin niin ikävää, että aamulla päätimme jäädä Tanskan eteläkärkeen satamaan odottamaan tuulen kääntymistä.
Matkaa olisi ollut vielä yli 100 mailia.
Täällä nyt odotetaan ja yön aikana tuulen pitäisi kääntyä länteen 2-3 kolmeksi päiväksi, joten sen mukaan katsotaan mihin jatketaan. Todennäköisesti ruotsin rannikkoa ylöspäin, Kalmariin tai Tukholman saaristoon. Tarkoitus on päästä suht nopeasti ahvenanmaalle Käringsundiin ja aloittamaan kesäloma.

Falmouth 



Bermuda - Azorit välillä norjalaisveneen Jaryd järjesti ohjelmaa.




Tuoreen kanelipullan toimitus merellä







Portsmouth


Helgoland

Elbe-joella

Kielin kananvan sulussa Holtenaussa



Helgoland-Brunsbuttel- Gedser



Helgoland-Brunsbuttel- Gedser

Utanför Portsmouth har dom hotell på en sådän här liten ö/platform
Det tog oss 3 dygn från Portsmouth England till Helgoland, en ö ca 40 sjömil utanför Cuxhaven Tyskland.
I 2 dagar hade vi regn, dimma och mycket vind. Vädret var igen helt något annat än vad prognosen gav oss på morgonen. Det var hård trafik i Engelska kanalen.
Vi kom på eftermiddagen till Helgoland, där finns en liten brygga för gästande båtar, annars är
det att taga fast sido länges oftast i tredje fjärde raden.

Helgoland
Små färggranna husen på Helgoland

Man skall vara påklädd till havs fast det är mitt på sommaren
Helgoland är en skattefri ö, så många turister kommer dit för att fylla på sin sprit och diesel lager.
Den lilla ön är full med alkohol och parfym affärer. Några hotell och restauranger finns det också att välja på.
Själva hamnen har inte mycket att bjuda på, man för betala skilt för allting, el, dusch, vatten.
Vi stanna bara en natt här, och på måndag morgon fortsatte vi mot Kiel kanal.

Till Brunsbuttel kom vi vid 18-tiden, den lilla hamnen rakt innanför slussen var rätt full redan vid detta lag. Vi fick lägga oss 3 i rad, och utanpå oss kom det ännu en båt.
Att hantera båten och lägga till i slussen gick av gammal vana, som man fått med alla slussar i
Holland som vi åkte igenom.

I Brunsbuttel var vi också bara en natt. Följande dag körde vi genom kanalen och fortsatt raka vägen vidare, och stannade inte i Kiel.

Det var faktiskt jämt ett år sedan vi var i Kiel kanal senast, då bara på väg söderut.
Jag kommer ihåg känslan då, det var härligt då på något sätt började resan och det kändes skönt.
Men måste säga att nu kändes det lika om inte mera skönt, vi är ”nästan” hemma.
Alla de stora haven och alla tidvatten och strömmar hit och dit är nu förbi.

Vi hade tänkt oss segla raka vägen till Christiansö, men igen en gång satt vädret stop för våra planer.
Under natten blev det rätt hård motvind, och vågorna i mot oss. Det löpte ingen vart, så på morgonen bestämde vi oss för att ta till på Danmarks sydligaste spets Gedser.

Gedser gästhamn
De har en gästhamn här, som tycks vara rätt tysk. Här är vi, 3 holländare och säkert 15 tyska båtar.
Den lilla byn värkar rätt tyst, och många hus har skylt med salu till på sig.
En stor färja terminal har de, och inte så mycket annat.

Färgterminalen
Tysta långa gator i denna lilla by

Detta varit bio 1929-1969, nu var det någons hem
Vi var på kvällen med Ida och gå längs bryggorna och strandkanten, oj nog är det så fint här i norden en vacker sommarkväll, havet just nu spegel lugnt, doften av nyklippt gräsmatta, oj vad skönt med hemvana dofter och sommarkvällar.

Imorgon torsdag ser det ut att vi kan fortsätta norrut utan motvind ,så vi försöker ta oss uppåt så långt det går med bra vindar.